DE STENEN WINKEL
25488
post-template-default,single,single-post,postid-25488,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

DE STENEN WINKEL

DE STENEN WINKEL

Shoppen is beleven. Het is een verlengstuk van je leven. Het is oergezellig, in alle seizoenen. Het is een aangename, diepgewortelde gewoonte. De lokale handelaar staat graag klaar met raad en daad. Je kan altijd rekenen op onvervangbare troeven. Je geniet van deskundig advies en over merkechtheid hoef je je slaap niet te laten. Een meerwaarde die je met internetshoppen haast nooit krijgt. Naast de obligatoire, tekstuele ‘goedkope’ reclame-intro’tjes die ze bij een product zetten, blijft het vraagteken vaak hardnekkig hangen bij vertrouwen. Bovendien zet de keiharde internetwinkel veel hardwerkende middenstanders prijsmatig op de knieën. De goedkoopste wint. Het zijn vaak gewoon loodsen die dozen ‘verkopen’. Lage overheadkosten.

 

Die ijskoude competitie is niet meer dan oneerlijke concurrentie en genereert alleen maar consumenten die vergeten dat ze de economie ondergraven. ROPO, Research Offline, Purchase Online, is een techniek die steeds vaker de kop opsteekt. Een methode die je niet kan betrappen op enige ethiek. Eerst advies inwinnen bij de specialist in de winkel, om vervolgens de zoektocht online verder te zetten. Gelukkig wil het groeiende leeuwendeel, meer dan 90% van de consumenten, hun producten nog steeds kunnen voelen, ruiken, aanraken. Intussen steekt er ook een nieuw fenomeen, het ROBOmodel, de kop op: Research Online, Buy Offline. Ondertussen is de vercamionettisering van het consumentisme een vervelend feit geworden. Doordat haast iedere internetwinkel gratis aan huis levert, staan de marges enorm onder druk en slippen de wegen dicht met gestresseerde pakjesdiensten. ‘Waar is de winst?’ zou je je afvragen … Een terechte reflectie. En verbazend genoeg openen steeds meer internetgiganten op grote schaal fysieke winkels. Eerst de stenen winkel stukmaken, om vervolgens zelf –inderdaad- een stenen winkel te openen. Lijkt een beetje op het verhaal van de shopping malls, inmiddels op sterven na dood. Die hebben ook in hun eigen voet geschoten. De kar voor het paard. Kan het nog gekker? De parallel is ondertussen goed zichtbaar.

 

Natuurlijk kan internet een mogelijk constructieve extensie van een winkel zijn. Maar het mag nooit een model zijn dat uit balans is, want dan zet de winkelier zijn eigen verhaal op de helling. Zoals met alle nieuwe tendensen, zal ook dit economisch model uiteindelijk zijn verhouding tot de rest krijgen. Maar weet dat mensen altijd terugkeren naar rust en onthaasting. En beproefde gewoontes zijn een vaste waarde in ons leven die we niet zomaar aan de kant schuiven. Verlaat dat scherm, leg die smartphone neer, … en trek eropuit. Mensen kopen van mensen. Het leven speelt zich ‘live’ af. In winkelcentra wordt veel geïnvesteerd om het zo gezellig mogelijk te maken, om goed je weg te vinden, om makkelijk te parkeren, … maar vooral om een fijne shopnamiddag te beleven én tegelijkertijd de lokale, hardwerkende winkelier en de economie in het algemeen een hart onder de riem te steken.

 

Stof tot nadenken.

 

David

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.